Lavkarboforumet Kost & Helse

Velkommen til Lavkarboforumet Kost & Helse!

Gå Tilbake   Lavkarboforumet Kost & Helse > Fra kjøkkenet > Kokeboka > Lavkarbokaker og bakst > Lavkarbokaker
Fotoalbum Registrer Forum Forside MyTube Søk Dagens innlegg Marker forumene som lest

"Delfia"kake laga på SMØR

Denne tråden har 4 svar og har blitt vist 806 ganger

Kommentar

Artikkelverktøy Visningsmoduser
Gammel 02.12.2009, 23:19   #1
"Delfia"kake laga på SMØR

BiB sin avatar
BiB
I endring
Ble medlem: 29.01.2008
Sted: Tromsø
Alder: 43

BiB has a spectacular aura aboutBiB has a spectacular aura aboutBiB has a spectacular aura about

Vis utskriftsvennlig utgave Videresend denne siden med email
BiB BiB er ikke aktiv 02.12.2009, 23:19

Ingredienser

150 g TineSmør
300 g mørk eller lys sjokolade fra Valor eller Cavalier (sjøl går jeg nok for en blanding av 70% og den med knuste kaffebønner i)
30g Sukrin og 3 g Splenda (Ziggy har lært meg at de slår ihjel bismaken på hverandre)
2 eggeplommer
Grovt hakka kransekakestenger, valnøtter eller noe annet "lovlig" med tyggemotstand.

Slik gjør du
Smelt smøret i en kjele. Ta den av varmen. Bryt sjokoladen i biter og legg den i smøret til det smelter.
Rør sammen Sukrin, Splenda og eggeplommer. Rør blandingen i den lunkne sjokoladen.
Kle en avlang form, ca. 11/2 liter, med plastfolie. Smør ut et lag sjokoladerøre i formen, legg på kransekake og legg sjokoladerøre og det lagvis. Hvis ønskelig, kan du drysse litt hakkede nøtter eller sukkerfri sjokolade mellom lagene også. Avslutt med sjokoladerøre.

En omarbeidet versjon av Tines "Fars yndlingskake", en variant av delfiakake.

Min kostholdsretning: Ketolysekuren
Svar med sitat Topp
  #1   Vis utskriftsvennlig utgave Videresend denne siden med email
Gammel 03.12.2009, 06:01
Nena sin avatar
Nena Nena er ikke aktiv
Seniormedlem

Ble medlem: 06.02.2008
Alder: 52
Nena will become famous soon enoughNena will become famous soon enough
Standard Sv: "Delfia"kake laga på SMØR

Ååååhhhh!!

Den høres supergod ut, BiB! Det å blande ulike søtstoffer er smart, jeg gjør det som regel hver gang jeg lager noe søtt, synes det blir mye bedre på den måten.

den sjokoladen med knuste kaffebønner er utrolig god...

Skal lages til jul - tusen takk for oppskrift !

Min kostholdsretning: LCHF
Svar med sitat Topp
  #2   Vis utskriftsvennlig utgave Videresend denne siden med email
Gammel 03.12.2009, 08:46
BiB sin avatar
BiB BiB er ikke aktiv
I endring

BiB has a spectacular aura aboutBiB has a spectacular aura aboutBiB has a spectacular aura about

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Nena Vis innlegg
Ååååhhhh!!

Den høres supergod ut, BiB! Det å blande ulike søtstoffer er smart, jeg gjør det som regel hver gang jeg lager noe søtt, synes det blir mye bedre på den måten.

den sjokoladen med knuste kaffebønner er utrolig god...

Skal lages til jul - tusen takk for oppskrift !
Takk, takk, tror den kommer til å smake mer enn NAMM! men jeg lager nok ikke så stor porsjon, det var det m å ha for mye fristelser i nærheten, ikke lurt. I stedet for å lage kake tenkte jeg å lage konfektbiter. Tror jeg skal lage meg en smal og avlang form som jeg lager den i, for så å dele i biter på tvers til porsjonskonfekt. Tipper jeg lager 1/2 porsjon, mindre er vanskelig pga eggeplommene.

Fattigmann ja.....vet ingen metode som kan hjelpe, men innrømmer glatt at jeg skal lage bordstabler med vanlig mel, men kunstig søtstoff. av en deig med 125g hvetemel blir det 40 kaker, hvilket gir like over 3g hvetemel per kake. Med et KH-innhold på ca 65 per 100g skal det i hvetemel gi omlag 2KH i mel per kake. I tillegg kommer det som kommer fra kunstig søtstoff og mandler, men per kake skal det ikke bli allverden.

Svar med sitat Topp
  #3   Vis utskriftsvennlig utgave Videresend denne siden med email
Gammel 04.12.2009, 06:44
Nena sin avatar
Nena Nena er ikke aktiv
Seniormedlem

Ble medlem: 06.02.2008
Alder: 52
Nena will become famous soon enoughNena will become famous soon enough

Man må vel bare prøve seg frem. Tror ikke det er så veldig farlig om man spiser bittelitt av det man ikke spiser ellers i året - problemet er når spisingen fortsetter ut over det man hadde bestemt seg for Sånn har det i alle fall vært for meg da jeg spiste masse karbohydrater og minimalt med fett - jula tok ingen ende!

Har bakt engelsk fruktkake med masse whisky - den må til for at familien skal komme i julestemning! Og ellers blir det nok noen tradisjonelle julekaker, selv om jeg ikke spiser det selv. Det er jo koselig med god lukt i huset, og ellers greit å ha noe å by på til kaffen. Men det blir lavkarbo-spesialiteter til meg selv..

Min kostholdsretning: LCHF
Svar med sitat Topp
  #4   Vis utskriftsvennlig utgave Videresend denne siden med email
Gammel 04.12.2009, 07:49
BiB sin avatar
BiB BiB er ikke aktiv
I endring

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Nena Vis innlegg
..... problemet er når spisingen fortsetter ut over det man hadde bestemt seg for .....jula tok ingen ende!

Har bakt engelsk fruktkake med masse whisky - den må til for at familien skal komme i julestemning! ... Men det blir lavkarbo-spesialiteter til meg selv..
Det er flere dager mellom Nyttår og jul, enn jul og nyttår! Og sånn skal det være her i huset:1.nyttårsdag er jula slutt, uansett hvor mye "godsaker" det måtte være igjen. Kompostguden må også ha sitt offer!

Whisky ja....det er godt det! Tenker jeg tar en Irish Coffea eller lager en sjokoladekake m whisky jeg, liker ikke tørka frukt men eeeelsker whisky!!!

Svar med sitat Topp
Kommentar

Antall aktive brukere som ser denne artikkelen er: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Artikkelverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokken er nå 08:53.